Menu

10 tips bij conflict-beëindiging: TIP 2; Partijen niet direct samen in gesprek

Vorige week hebben we gezien hoe het conflict tussen Willem en Frenk zich heeft ontwikkeld. We hebben Willem leren kennen als een inhoudelijk gedreven manager met een lange en deskundige traditie in het bedrijf, naast besluitvorming op basis van consensus. Frenk daarentegen is de jonge professionele manager, die houdt van sales, snelheid en een beslissingsgerichte werkwijze.

Bij tip2 zeggen we, dat wij niet direct kiezen voor gemeenschappelijke bemiddeling met beide partijen aan tafel. In de Nederlandse vorm van mediation is dat vaak wel aan de orde. Wij denken dat het belangrijk is eerst goed te luisteren en vragen te stellen ( tip 1), en daarna eens goed te kijken wat er nu speelt.

Mandaat

Het woord mandaat suggereert al iets van vertrouwen in mij/ ons als bemiddelaar. Zijn wij wel objectief en onpartijdig? Zouden ze die Sieds en Leo wel durven vertrouwen? Per slot hangt van hun interventie misschien wel jouw toekomst af. Logisch toch dat ze ons met een zekere argwaan bekijken.

Gelukkig weten we bij Frenk al snel het ijs te breken. Hij herkent zich in onze vlotte werkwijze, maar vindt wel dat dat gepsychologiseer maar verspilde energie is. Hoe dan ook: de uitkomst moet zijn dat Willem weg kan met een nette regeling. Maar hij waardeert onze opstelling, ons taalgebruik en het inzicht in bedrijfsprocessen.

Willem op zijn beurt is nog niet echt overtuigd, maar ervaart wel dat wij op zich uit het goede hout gesneden zijn. Hij merkt ons op als betrouwbaar, maar durft zijn “kaarten” nog niet op tafel te leggen. Hij heeft dit soort gedoe al eerder meegemaakt en gezien hoe het kan lopen. En dat is meestal fout.

Samengevat hebben we nog geen echt mandaat, wel is de sfeer naar ons toe open genoeg om dingen te kunnen bespreken.

mandaat

“Ze zullen elkaar voor geen meter verstaan.”

Taalgebruik herkenbaar

De “snelle” taal van Frenk valt op: veel Engelse, business- en managementtermen. Bovendien is hij gewend aan de snelle media, de digitale wereld en de cultuur van appen, sms-en en mailen. Willem daarentegen houdt van degelijkheid, rustige besluitvorming en een goede reflectie. Zijn taal is die van de techniek, een wereld die hij als geen ander kent en zich eigen heeft gemaakt.

Voor het conflict heeft dat een belangrijk gevolg. Ze zullen elkaar voor geen meter verstaan. Voor ons betekent dit, dat we vertaalwerk te doen hebben en moeten oppassen onze eigen taal ( Jip en Janneke, helder en simpel) vast te houden en niet mee te gaan in het taalgebruik van één van hen.

Onafhankelijk en objectief, niet neutraal

Natuurlijk sonderen beiden voortdurend of we niet vooringenomen zijn, de “uitslag al kennen” of alleen maar op pad om de bevindingen van de aandeelhouders te ondersteunen. We merken dat het vertrouwen begint te groeien.

Wat zeer gewaardeerd wordt is, dat we van tijd tot tijd ook onszelf laten zien, dat ze iets ontdekken van de waarden en normen die wij zelf hanteren. Dat we soms al enigszins naar hen zelf al iets teruggeven van wat we zien bij Frenk of Willem. En dat wij al helemaal niet op de formele tour willen, wordt wel heel erg gewaardeerd. Het komt daardoor veel “echter” binnen.

meer-vertrouwen

“…en gericht is op het bevestigen van de eigen mening, bijvoorbeeld door ons. Daar gaan we niet in mee.”

Zorgvuldige verdeling in tijd en ruimte

Voortdurend kijken we waar we ons overleg voeren. Vaak buiten de deur. We kennen hele goede plekken in de Benelux waar je rustig en ongestoord met de ander in gesprek kunt zijn, zonder tijdsdruk. Maar ook, zonder de mogelijkheid je te verschuilen achter je bureau, je papierberg of je smartphone. En we letten op de tijd. We besteden ruwweg evenveel tijd aan de één als aan de ander.

Zo merken we op,  dat Frenk het liefste snel praat, in oneliners en gericht is op het bevestigen van de eigen mening, bijvoorbeeld door ons. Daar gaan we niet in mee. Omgekeerd heeft Willem de neiging vooral te praten over zijn nostalgie naar het verleden. Ook daar luisteren we naar, maar buigen het toch ook steeds weer om naar gerichtheid op de toekomst.

Nog niet samen, maar apart

Heel vaak wordt door anderen de fout gemaakt te snel partijen bij elkaar te zetten. Wij weten hoe fout dit kan uitpakken. Er is nog geen herstel van schade, nog geen vertrouwen in ons en nog geen overzicht van gemeenschappelijke issues. Wij willen er alles aan doen van een eerste confrontatie een positieve ervaring te maken.

De 5 speerpunten onder tip 2 nog even op een rij:

  • Eerst apart, later samen
  • Zeker weten dat je beider mandaat hebt
  • Het taalgebruik herkenbaar maken
  • Onafhankelijk en objectief, niet neutraal
  • Zorgvuldige verdeling in tijd en ruimte

Wil je alle 10 tips nu al direct van ons ontvangen?

Disclaimer

Wij kiezen er voor alle casussen, verhalen, foto’s en blogs te beschrijven op een manier die “echt” lijkt. Dat zijn ze niet. We willen geen enkele referte leggen met één van onze klanten. Maar natuurlijk zijn de verhalen wel gebaseerd op onze ervaringen.